BACK: Do głównej strony ćwiczeń BACK: Do strony zadań
To jest strona poświęcona podstawowym informacjom o technice robienia zadań. Wyrobienie tej techniki nie jest naszym zasadniczym celem, ale jest bardzo ważnym środkiem. Będziemy tego potrzebować żeby móc ćwiczyć teorię. Piszę tu parę uwag, jeśli ktoś uznaje je za oczywiste lub bezsensowne to zawsze może nie czytać J.
Szanowni Państwo! Męczę Państwa
zadaniami bo to najlepszy sposób żeby sprawdzić czy rozumieją
Państwo teorię i potrafią ją zastosować. Często
zadawane jest pytanie Czy nie wystarczy że wiem o co chodzi? Po co jeszcze
robić zadania! Albo: co z tego że wynik jest źle, przecież
najważniejsze to wiedzieć, o co chodzi! Według mnie z tym jest
tak: po pierwsze prawdziwy wynik jest jednak ważny w życiu i
miło potrafić go uzyskać. Jak Państwu szef w pracy coś
zleci to chce mieć prawdziwy wynik i nie obchodzi go, że Państwo
wiedzą jak to zrobić tylko gdzieś był drobny
błąd. Więc warto umieć uzyskiwać prawdziwy wynik. Do
tego jest jeszcze jedna sprawa: może się Państwu WYDAWAĆ,
że Państwo wiedzą jak zrobić, a naprawdę mogą
Państwo być w błędzie; kiedy wynik jest dobry to jest
też duża szansa że dobrze Państwo rozumieją. Więc
proszę nad tym pracować. Przy tym na egzaminie można
stracić sporo punktów kiedy się nie ma wprawy w rozwiązywaniu
zadań i obliczeniach, i rozumienie teorii nic tu nie pomoże.
Rozwiązywanie zadań trzeba wyćwiczyć – ale ta umiejętność się przydaje – wtedy umie się sprawnie zorganizować obliczenia – to jest ważne nawet przy układaniu kodu komputerowego. Poza tym nacisk na prawdziwy wynik sprawia, że wykształcają sobie Państwo mechanizm kontrolowania i sprawdzania toku własnego rozumowania, a to jest bardzo cenne.
Jest jeszcze jedna kwestia: na zajęciach nie
zdążymy przećwiczyć wszystkich zadań – nie mamy tyle
czasu; mamy laboratoria, materiał
teoretyczny; poza tym naprawdę ćwiczy ktoś przy tablicy – a wiele
osób tylko się przygląda bo akurat nie mają siły, i zdarza
się. Ale te umiejętności będą potrzebne i muszą
je Państwo sami we własnym zakresie wytrenować. Im
wcześniej tym lepiej, uciec od tego się nie da. Zamieszczam dla
Państwa wygody materiały mające w tym pomóc. Tyle mogę
zrobić JJJ
Poniżej poruszę parę konkretnych spraw które wynikają z mojego doświadczenia (także sprawdzania Państwa prac) i może Państwu pomogą.
Proszę się bez sensu
nie spieszyć, nawet jeśli jest mało czasu. Bardzo dużo razy
już widziałem jak ktoś na sprawdzianie klnąc
przekreśla całe strony. Lepiej jest robić wolniej ale od razu
dobrze, nie chodzi o to, żeby liczyć byle jak. Więc proszę
liczyć, ale i patrzyć, czy wszystko się zgadza. Pochodną
można przeliczyć nawet 2-3 razy jeśli na niej opiera się
dalsze zadanie; podobnie warto dłużej popatrzyć na równanie
regresji, bo jak się źle weźmie X i y to obliczenia są do
niczego. Warto wyćwiczyć sobie spokój i koncentrację; od czasu
do czasu się zatrzymać i popatrzyć na obliczenia już
zrobione; np. spojrzeć, czy y^ jest sensowne, bo jak się raz pomyli,
to dalsze liczenie jest bez sensu – równie dobrze można by
zmyślić byle jakie liczby. I podkreślam: to ważne mieć
mechanizm kontroli, sprawdzania, czy wszystko dobrze idzie – to ważne jak
będą Państwo coś robić w życiu w pracy –
zwłaszcza, jak coś trzeba będzie zrobić szybko. Wyrobienie
nawyku sprawdzania czy wszystko jest dobrze bardzo się Państwu
opłaci.
Proszę sobie upraszczać
obliczenia: –i nie
wyliczać nic niepotrzebnie.
Jeżeli odwracają Państwo X’X to jest
ona symetryczna – nad przekątną to samo co pod nią, więc
wystarczy policzyć raz. Jeżeli mnożą Państwo macierz
przez stałą (s2) to proszę zostawić to sobie na
koniec, kiedy będzie najmniej elementów do pomnożenia (przy liczeniu
c’X’X-1c razy s2). Podobnie jak się liczy estymator
MNK to bez sensu jest mieć (X’X)-1 i mnożyć to przez X’; lepiej
jest przeliczyć osobno X’y i dopiero potem pomnożyć.
OBSŁUGA KALKULATORA:
Proszę
się nauczyć obsługiwać swój kalkulator – w
szczególności korzystać w nim z pamięci, dodawania w
pamięci. Droższe modele pozwalają na wpisywanie całych
wzorów i tak jest bardzo szybko, jednak wystarczy model najtańszy – byleby
miał logartytm, funkcję exp (e do^ x) oraz funkcję x^y
(podnoszenia do dowolnej potęgi). Przykładowo uzyskanie ocen MNK to
PODSTAWA w zadaniu z regresji. Trzeba to robić bardzo szybko. Muszą
Państwo szybko i bezbłędnie robić macierz X i wektor y,
korzystając z symetrii X’X liczyć jak najmniej. W kalkulatorze
mają Państwo pamięć. Przy mnożeniu macierzy
proszę robić tak:
1.czyścimy
pamięć (zwykle MC)
2.robimy
iloczyn dwóch elementów: z wiersza jednej i kolumny drugiej macierzy..
3.naciskamy
M+ „czyli dodaj do pamięci”
4.na
końcu wiersza MR „czytamy pamięć”, piszemy na kartce i naciskamy
MC (krok 1)
Czyli:
jeśli w regresji jest zmienna objaśniająca ln vt, a w tabelce
jest m.in. vt = 2.2 , to w macierzy X piszą Państwo „ln 2.2” zamiast
0,788; ponadto w kroku 2 powyżej wpisują Państwo w iloczynie ln
2.2 * cośtam i do pamięci: wtedy logarytm jest z pełną
dokładnością; z pełną dokładnością jest
też suma (bo dodawanie jest w pamięci); trzeba tylko rezultat z
pamięci MR przepisać z np. trzema – czterema miejscami po przecinku.
Podobnie na dokładność trzeba uważać przy funkcji
potęgowej – wykładnik wpisać z odpowiednią precyzją.
Tak jest najszybciej i najlepsza jest dokładność.