Szczegóły dotyczące sprawdzianu zaliczeniowego
czyli
Poradnik: jak to zdać?
TERMINY SPRAWDZIANU ZALICZENIOWEGO:
A (podstawowy) – 9 styczeń 2004 g. 9 sala 9 p.S
B (dodatkowy z obostrzonymi wymogami) – 9 luty 2004 g. 9 sala 9 p. S.
C (do ustalenia) – koniec lutego/marzec.
Warunkiem koniecznym dla przystąpienia do sprawdzianu jest zaliczenie wszystkich kartkówek na co najmniej 50% punktów. W terminie dodatkowym warunki zaliczenia będą zaostrzone, chyba że opóźnienie wynika z udokumentowanych i sygnalizowanych wcześniej przyczyn. Dla zaliczających w drugim terminie warunki zaliczenia jak w terminie podstawowym.
Ustalenia porządkowe dotyczące
kartkówek oraz sprawdzianu zaliczeniowego:
1. Proszę mieć ze sobą kalkulator
oraz coś do pisania. Papier Państwo dostaną. Można mieć zegarek. Nie wolno mieć
telefonu komórkowego ani żadnych notatek (proszę je zostawić w szatni wraz z
wszelkim bagażem i zbędną we wnętrzach odzieżą).
2. Jakiekolwiek zachowanie mogące wskazywać na ściąganie (rozmowa, posiadanie notatek, telefonu komórkowego etc.) jest równoznaczne z otrzymaniem oceny ndst z zaliczenia.
Sprawdzian zaliczeniowy sprawdzać trzy zasadnicze umiejętności:
Punktacja każdego zadania będzie mniej więcej równomiernie odzwierciedlać trzy wskazane wyżej umiejętności. W związku z tym dobrze jest je posiąść. Wymagam od Państwa akurat takich umiejętności, ponieważ są one niezbędne do wykorzystywania wiedzy ekonometrycznej w praktyce.
Na sprawdzianie zaliczeniowym, w przeciwieństwie do kartkówek, będą Państwo mieli więcej czasu, co powinno pozwolić Państwu na udzielenie starannie dopracowanych, pełnych i ścisłych odpowiedzi. Punktacja będzie to odzwierciedlała. Proszę to wziąć pod uwagę i przygotowywać się odpowiednio starannie i dokładnie. Poniżej rozwinę trzy zasygnalizowane punkty i przy okazji wyjaśnię dokładniej, co mam na myśli
Ad 1. Umiejętność poprawnego postawienia i rozwiązania problemu.
Proszę Państwa bardzo, aby w zadaniu były wyraźnie (choć krótko) nazwane i opisane wykonywane czynności. W szczególności proszę wypisać szczegółowo wszystkie wzory z których Państwo korzystają; można posługiwać się w tym celu symbolami; przykładowo w regresji nieliniowej proszę napisać ogólnie (wzorem) , co to jest A(b) oraz g(x;b), a następnie podać konkretną ich postać. Po prostu jeśli w dalszym ciągu zadania mają Państwo wzór (tu na poprawkę w algorytmie g-n) to proszę napisać – krótko i symbolem lub dosłownie kilkoma słowami – co to są składowe tego wzoru.
To samo odnosi się do testów hipotez. Przy
testowaniu proszę precyzyjnie napisać postać hipotezy zerowej, postać
hipotezy alternatywnej, postać sprawdzianu testu oraz z jakiego rozkładu
sprawdzianu (przy prawdziwości hipotezy zerowej) Państwo korzystają. Jeśli mają
Państwo wątpliwości jak dokładnie wygląda H0 i H1, to
proszę sprawdzić w wykładach. Przykładowo jeśli w teście F łącznej istotności
wszystkich współczynników regresji z wyjątkiem wyrazu wolnego przy hipotezie
alternatywnej napiszą Państwo yt ¹ b0 + et, nie będzie to wystarczająco
ścisłe.
Podobnie jeśli ktoś napisze wzór na V(b^) i potem zacznie liczyć błędy średnie szacunku jako pierwiastki, to nie będzie ścisłe, bo bierzemy pierwiastki z V^(b^). Będę też przy estymacji prosił Państwa o podanie (krótko) własności estymatora w danym problemie.
W zadaniach z funkcją produkcji wiele osób liczyło
pochodne z oszacowanej postaci funkcji produkcji (z konkretnymi wartościami
parametrów). To jest błąd! Proszę wszystkie wzory wyprowadzić w postaci ogólnej
(z parametrami ro, ni czy beta) a dopiero na końcu podstawić. Oczywiście jeżeli
ktoś wyprowadzi postać produkcyjności krańcowych to można z niej skorzystać do
wyprowadzenia elastyczności (lub odwrotnie). Proszę jednak zawsze wyjść od wzoru
definicyjnego danej charakterystyki, następnie przejść do jego postaci dla
danej formy funkcyjnej i dopiero potem podstawić oceny parametrów i wartości
zmiennych.
W regresji nieliniowej proszę zaznaczyć wyraźnie, że
np. błędy średnie szacunku są asymptotyczne.
PRZYPOMINAM O WYMOGU ZNAJOMOŚCI WZORÓW NA POCHODNE!!!!!!!!
Ad 2. Umiejętność uzyskiwania
prawdziwego wyniku.
Proszę Państwa bardzo aby nauczyli się Państwo
dobrze i bezbłędnie liczyć. Często podnoszone są pretensje, dlaczego obciąłem
dużo punktów jeśli tok rozumowania jest dobry, tylko gdzieś po drodze był błąd.
To nie jest tylko!! W praktycznym zagadnieniu jeśli szef zleci Państwu analizę,
i ona będzie dobrze prowadzona „tylko” wynik nie będzie prawdziwy, to co? Ponadto
rozróżnienie błędu rachunkowego od merytorycznego bywa trudne: jeśli się przy
liczeniu s2 źle podstawi za T lub k, to według mnie jest błąd
merytoryczny. Podobnie często słyszę pytanie, po co mamy liczyć na piechotę,
skoro są komputery? Po pierwsze komputer nie zawsze jest pod ręką, a po drugie po
to właśnie, żeby nauczyć się znajdować błędy. Kod komputerowy może też być źle
napisany, w Excelu mogą Państwo źle wprowadzić formułę – żeby nauczyć się
wychwytywać błędy najlepiej jest zacząć od poprawnego liczenia na kalkulatorze.
To ma zwrócić Państwa uwagę na konieczność dobrej realizacji numerycznej. Ponadto
powinni Państwo nie tylko potrafić zrobić zadanie, lecz także wykształcić sobie
umiejętność sprawdzania uzyskanych wyników i wyszukiwania własnych błędów.
Ad. 3. Umiejętność interpretacji.
Interpretacja ma być podsumowaniem wyników badania
dla nie-fachowca. Czyli pisząc interpretację muszą Państwo myśleć o tym, żeby
podać prawdziwą, ścisłą i użyteczną odpowiedź osobie, która rozwiązania zadania
nie widziała i nie zrozumiałaby. Czyli muszą Państwo zawrzeć tam wszystkie
potrzebne informacje. Jeszcze raz przypominam o potrzebie ścisłości!!
Interpretując wynik testu proszę zawsze wspomnieć o
poziomie istotności i o postaci hipotez: na poziomie istotności równym ...
odrzucono hipotezę zerową mówiącą o tym i o tym (np. że wszystkie współczynniki
regresji łącznie (z wyjątkiem wyrazu wolnego) przyjmują wartość zero i przyjęto
hipotezę alternatywną mówiącą, że...(przynajmniej jeden z nich jest różny od
zera). Test jest zawsze wobec pewnej postaci H0 i H1 i
trzeba to uwzględnić.
Tymczasowe przykłady które zostaną usunięte kiedy
znajdzie się dla nich właściwe miejsce przy odpowiednich tematach.:
O interpretacji parametrów regresji pisałem w
podsumowaniu kartkówki 1.
Takoż interpretacja przedziału ufności: jeśli ktoś
pisze, że przedział (-1.1) jest najkrótszą realizacją itd., to jest źle,
podobnie, jeśli zapomni się słowa „losowego” etc.
Jeśli interpretują Państwo np. elastyczność, to
trzeba popatrzyć na wzór którego wynik chcą Państwo zinterpretować. W funkcji
Translog wzór będzie funkcją wielkości wszystkich nakładów i trzeba to
uwzględnić: jeżeli wielkość nakładu pracy wzrośnie o 1 % z poziomu 100
jednostek to przy niezmienionych nakładach kapitału na poziomie 200 jednostek i
energii na poziomie 150 jednostek wielkość produkcji wzrośnie o x% (można też
dopisać z jakiego poziomu, choć to nie jest konieczne). Proszę po prostu mądrze
odczytać wyprowadzony wcześniej wzór ogólny!
Tak samo w funkcji CES przy efekcie skali: jeżeli
wielkość wszystkich nakładów wzrośnie równocześnie o 1%, to wielkość produkcji
wzrośnie o x% niezależnie od poziomu nakładów pracy i kapitału, co odpowiada
rosnącemu (malejącemu) efektowi skali. Czyli przy interpretacji biorą Państwo
pod uwagę A) jak się interpretuje w ogóle daną charakterystykę B) jaką postać
ma odpowiedni wzór dla konkretnej formy funkcyjnej. Po wyprowadzeniu go widać,
że np. produkcyjność krańcowa w zdynamizowanej funkcji CES jest funkcją numeru
okresu, ale elastyczność już nie; za to techniczna stopa substytucji jest funkcją
wyłącznie ilorazu rozważanych nakładów.
Przy identyfikacji formy funkcyjnej proszę napisać
np. zdynamizowana dwuczynnikowa funkcja translog. Przy interpretacji regresji
nieliniowej proszę dodatkowo podkreślić, że wyniki są przybliżone ze względu na
posługiwanie się aproksymacją asymptotyczną.
Przy interpretacji współczynnika determinacji proszę
pamiętać, że mierzy od wpływ liniowy, a nie jakikolwiek. Ponadto przy
interpretacji wyników testu: jeśli konkluzja testu jest (w skrócie) nie ma
podstaw do odrzucenia hipotezy ze parametr przyjmuje wartość zero, to taki
wynik interpretujemy: To może wskazywać, że w ramach rozważanego modelu zmienna
xi nie wywiera istotnego liniowego wpływu na zmienną y (lub: wywiera
istotny liniowy wpływ). „może wskazywać” zostawia miejsce na wszystkie
wątpliwości omawiane na zajęciach, „w ramach rozważanego modelu” zawsze trzeba
dodać, bo gdybyśmy wzięli inne pozostałe zmienne to wynik testu mógłby być
inny.
Punktacja będzie taka: wszystko dobrze: 100%, jeden niewielki ale istotny błąd – 75%, średni błąd – 50%, poważny błąd: 25% w innym wypadku 0%.