BACK: Do głównej strony
ćwiczeń
Strona
zasad ogólnych
Bardzo się cieszę, że mogę z
Państwem mieć zajęcia i staram się być zawsze do
Państwa dyspozycji. Ważne jest dla mnie Państwa zdanie.
Proszę do mnie swobodnie mailować lub przychodzić w sprawie
różnych problemów. Najskuteczniej będę mógł Państwu
pomóc, jeżeli Państwo włożą trochę pracy
własnej – czyli najpierw sami pomyślą w czym problem, a potem
napiszą. I nie chcę przez to powiedzieć, żeby mi nie
zawracać głowy J :- ) wprost przeciwnie:
proszę mi zawracać głowę!! Najskuteczniej via email: mailto:eomazur@cyf-kr.edu.pl
Przede wszystkim:
Proszę chodzić na
wykłady!!!. Ćwiczenia
wymagają opanowania wykładu! Do tego Profesor BARDZO DOBRZE
wykłada. On nie mówi nic bez sensu. (Profesor wykłada bez sensu z
prawdopodobieństwem równym zero. Czyli nie jest to niemożliwe, ale
zachodzi „prawie nigdy”) Czyli nawet jeśli tylko o czymś
wspomniał, to jest ważne; czasem rzucone niby mimochodem słowo
ma duże znaczenie teoretyczne; proszę więc dokładnie
notować. Jeśli Profesor o czymś powiedział 5 zdań i
jeszcze coś nabazgrał na tablicy, to nie mówił ot tak sobie,
tylko to jest coś, co Państwo powinni zapamiętać i przemyśleć.
On naprawdę wie, co mówi, i nawet jeśli jakiś szczegół
wydaje się Państwu drobny i bez znaczenia, to proszę się w
niego wmyśleć, a nie będzie to czas stracony. Profesor podaje
samą esencję, to, co najważniejsze, i nic wy tym wykładzie
nie jest bez powodu. Radzę na bieżąco czytać sobie po kilka
razy wykłady, i przygotowywać się PRZED wykładem.
Ponadto:
Last but not least:
Ergo: jeśli ktoś czegoś nie rozumie, to pierwsze co powinien zrobić, to zadać sobie pytanie: Co zrobiłem/łam żeby zrozumieć?
Materiały na tej stronie są po to, żeby ułatwić Państwu samodzielną pracę. Ktoś na zajęciach może nie być w formie i nie usłyszeć o czym jest mowa, ja mogę nie być w formie lub nie zdążyć czegoś przedstawić itp. Materiały tutaj zamieszczone mają w mojej intencji Państwu pomóc. Mają Państwo przykładowe pliki MS Excel żeby podejrzeć ich konstrukcję. Mogą je Państwo wykorzystać do tworzenia sobie zadań dla wyćwiczenia sprawności rachunkowej. Mają Państwo zadania opatrzone komentarzem co do sposobu rozwiązania oraz parę przykładów z prawidłowymi wynikami. Proszę je wykorzystywać i ćwiczyć J
Problem sprawności w wykonywaniu zadań. Będę od Państwa wymagał sprawnego przeprowadzania obliczeń – także bez pomocy komputera. Jest to sprawność techniczna, której osiągnięcie nie jest głównym celem tych zajęć; jest ona jednak bardzo ważnym środkiem – bez niej trudno uzyskać zrozumienie stosowanych metod. Może być tak, że ktoś rozumie procedurę ale myli się w szczegółach, ale może też być tak, że te pomyłki wynikają z niezrozumienia problemu. Uzyskanie prawdziwego wyniku świadczy raczej na rzecz rozumienia, ponadto jest ważne w zastosowaniach. Mogą Państwo dopracować swoje rozumienie przedmiotu wtedy, kiedy trudności techniczne nie będą stały na przeszkodzie. Proszę więc przy pomocy zamieszczonych tu materiałów ćwiczyć technikę posługiwania się kalkulatorem, arkuszem kalkulacyjnym oraz kartką i długopisem. Proszę także sprawnie posługiwać się podstawowym rachunkiem różniczkowym i macierzowym. Bardzo ułatwi to Państwu zaliczenie sprawdzianów oraz zdanie egzaminu. Proszę to potraktować poważnie jako radę kogoś ciężko doświadczonego w swoim czasie brakiem takiej wprawy J.
Literatura: Po polsku: Mogą Państwo zajrzeć do starych już ale dobrych książek A. Goldberger Teoria Ekonometrii lub H. Theil Zasady Ekonometrii. Jest dużo książek które są niekoniecznie całkiem dobre, co sprawia, że szukając na własną rękę dużo Państwo ryzykują. Pewne konkretne prace może Państwu polecić Profesor i proszę Go o to pytać, ale te prace mogą być po angielsku. Cała dostępna współczesna literatura fachowa jest niestety po angielsku. Jeśli ktoś będzie chciał kiedyś posłużyć się metodami ekonometrycznymi w pracy, to źródła będą po angielsku. Im wcześniej to Państwo opanują, tym lepiej.